Monday, June 6, 2011

Tukang fotostat dengan bos yang bodoh.

Ramlee bekerja sebagai tukang fotostat. Ramlee menpunyai seorang bos yang sangat bodoh.

Cerita 1.
Kerja sebagai tukang fotostat memerlukan sebuah mesin fotostat. Oleh kerana tempat kerja Ramlee baru beroperasi Ramlee boleh menerima keadaan pejabat yang tidak mempunyai mesin fotostat. Jadi untuk melakukan kerja Ramlee terpaksa fotostat segala dokumen di kedai fotostat terdekat. TETAPI. Ramlee tidak dapat klem kerana bos yang bodoh itu mempersoalkan kenapa fotostat di luar dan tidak mahu sain borang klem Ramlee.

Cerita 2.
Selepas kejadian itu Ramlee tidak lagi fotostat di luar. Di dalam pejabat juga belum ada mesin fotostat. Jadi Ramlee hanya mengoyangkan kaki dan sesekali membantu rakan yang lain membuat kerja kerana terlalu bosan. Bos Ramlee yang bodoh itu tidak puas hati dan mempersoalkan kenapa Ramlee tidak bekerja. Ramlee. Ramlee memberi justifikasi secara aman dan bos dia tersedar lantas meminta Ramlee sediakan spesifikasi mesin fotostat dan dapatkan sebut harga. Ramlee kembali bersemangat untuk bekerja. Setelah mendapatkan semua yang diperlukan Ramlee teruskan dengan pembelian. Seminggu.... Dua minggu... Tiga minggu.... Tiada apa apa tindakan. 3 bulan selepas itu bos Ramlee yang bodoh itu mempersoalkan lagi kenapa Ramlee tidak membuat kerja.

Cerita 3
Selepas 6 bulan mesin fotostat tidak juga ada. Ramlee pula tiada kerja. Bos Ramlee yang bodoh itu masih jugak bodoh macam itu juga. MOU dengan kedai mesin fotostat tidak membuahkan apa apa hasil selain meeting yang tidak berkesudahan. Bodoh semakin menjadi-jadi. Padahal beli sahaja mesin fotostat dan Ramlee dapat buat kerja dan sudah tentu sekarang ini sudah mandi dengan result.

*wahai bos yang bodoh, bertaubatlah... Sedarkan diri itu bukan cerdik. Kau cerdik pasal mesin taip, mana nak sama dengan mesin fotostat. Bertanyalah dengan orang yang tahu pasal mesin fotostat. Dasar Bodoh sombong.


via BlackBerry® smartphone

0 comments: