Wednesday, October 31, 2012

ada satu bintang ada satu bulan ada satu dunia

Suatu masa dahulu aku pernah menganggap dunia ini satu. Kita semua sama. Susah untuk aku bezakan manusia dengan perbezaan yang sangat ketara. Malah "orang gila" masih ada tempat untuk belas kasihan walaupun harapan tipis. Memang rambut sama hitam hati lain lain. Realigi kehidupan sebenarnya tersangat luas. Lebih luas dari alam semesta. Menjadikan ralat semakin besar. Hati lain lain rupanya ungkapan yang terlalu abstrak. Sejak dari kecil bila sebut hati, aku akan melukis bentuk "love"yang berlainan hanyalah warna... Sebenarnya TIDAK. Hati ada lagi yang menjelma di dalam bentuk lain. Bentuk yang tidak berbentuk, malah warnanya lebih gelap daripada warna HITAM. Walaupun dikategori terpencil tetapi kebarangkalian itu wujud. Dunia memang berwarna warni.

Jika di dalam "kotak hitam" aku dapat menyaksikan kezaliman, kekejaman dan pencabulan moral sosial mahupun landasan agama tahap melampau... Aku tidak pernah menyangka apa yang hanya ada di dalam "kotak hitam" itu ada di dunia realiti Aku tidak pernah menduga apa yang teruk itu mungkin diestrak keluar dari "kotak hitam" dan patinya adalah hitam putih aku. Saat itulah segala lagu dan segala dongeng adalah irama dan gambar jalan cerita realiti aku. Bertemu hati yang bukan berbentuk "love" yang berwarna lebih gelap gelita dari hitam adalah mencabar dengan kadar ekstrem.

Ya Allah... Aku sangat sangat berterima kasih atas badai-badai yang telah mengisi masa silam aku. Membuatkan aku lebih bersedia menghadapi ribut taufan ini. walaupun sauhku terseret sedikit sebanyak, tapi kapal ku masih berada di dalam radius. Masih belum disesatkan.

Terima kasih ya Allah.

Aku masih dapat melihat Bulan yang selama ini aku nampak, aku masih dapat melihat Bintang penunjuk arah walaupun samar samar untuk keluar ke Dunia di suatu masa dahulu. Walaupun aku masih berjalan dalam kekaburan kabus yang cuba menghalang, aku tetap mara ke hadapan. Setiap nafasku mulai berdoa.

Wahai perasuk hati
Wahai pengacau hati
Wahai hati yang tidak berbentuk
Hati yang pelik lagi pekat
Salakan sayu mu pernah aku sambut
Saat kau mendayu dayu aku terpaku
Terdetik rasa kasihan untuk mendampingimu
Kau mulai membuai buai meralitkan sekelian hati
sehingga tidak sedar hanyunan yang semakin kencang
Saat salakan kau mulai memekakkan
aku sudah pun terhenti di puncak
terjun mati
bertahan gayat
dasyat
Dan kau masih menyalak...

Hai hati yang mati...
Siapa tuan mu siapa sekutu mu
kenapa kau berkubur dikalangan BINTANG

Hai hati yang rugi...
Apa pedoman mu apa jalan mu
kenapa kau calarkan keindahan BULAN

Hai hati yang hilang
ke mana kau pergi
Kenapa ada ruang sembunyi mu di DUNIA

Hai hati
Hati hati...
Jangan mati
Jangan rugi
Jangan hilang
Satu persatu apa yang masih berbentuk hati..



*bahasa kelam kelibut weiii... aku pom kurang paham neh! cerita appa ni?






0 comments: