Tuesday, August 9, 2011

judge mental

Aku tertarik dengan video vblogger matlutfi (tertengok video yang adik aku share kat Facebook) yang bertemakan judgmental. Kenapa tajuk aku lain? Sebab yang aku nak olah secara umum ini adalah golongan judge mental, iaitu extremist judgmental. (hehe.. pandai pandai je aku.. haha.. lantak situ...)

Memang lumrah manusia mesti akan judgmental, termasuklah aku. Yang membezakan ialah tetapi positif ke negatif? melampau ke tak? Yang menjadi isu aku sekarang ini ialah golongan judge mental. Puak pelampau ini selalunya tidak masuk akal judgement yang mereka buat dan sekali gus meletakkan diri mereka sendiri digolongan mental. Golongan inilah yang kebiasaannya kita lihat akan menghancurkan hidup orang lain. Setiap statement pasti akan berlandaskan nafsu serakah dan hati yang berbau sampah. Agenda mereka tidak diketahui secara jelas tetapi yang pasti mereka seronok dan yang lebih parah "tidak tahu erti penyesalan". Tomahan kadang kala dilemparkan secara bersahaja seperti tiada batasan yang perlu diikuti dan ditakuti. Golongan ini tidak terbatas kepada yang cetek akal sahaja, bahkan golongan cendikiawan dan bijak pandai juga. Mereka ini kalau dikecam, mesti ada sahaja jawapan yang bodoh bodoh bagi yang cetek akal dan fakta fakta yang diubahsuai bagi yang bijak pandai. Ironiknya, jika terkena pada batang hidung sendiri latahnya juga mental dan masih juga tiada penyesalan bahkan seperti pengajaran buat mereka ini untuk memantapkan lagi sensor judge mental mereka. Shit!

Walaupun golongan ini minoriti dalam masyarakat yang bermoral kita ini, jangan ambil mudah. Kerana golongan inilah yang menjadi penyebar penyakit jiwa yang serius. Wabak atau epidemik daripada golongan ini boleh berjangkit dengan cepat dan boleh bertukar menjadi pendemik jika tidak divaksin secepat mungkin. Vaksin untuk wabak ini belum diketahui secara khusus, tetapi harapan boleh diberikan kepada pemikiran yang lebih positif dan kurangkan pergaulan dengan pengumpat. Kerana matching DNA yang paling kuat wabak ini adalah daripada ibu segala pemburuk sangka iaitu pengumpat. DNA yang diwariskan oleh syaitan sejak zaman Rasulullah s.a.w lagi atau lebih lama lagi dari itu.

*Aku dah banyak kali terserempak dengan golongan ini. Teruk aku kene. Sempena bulan mulia ni, marilah kita sama-sama berdoa supaya kita tidak terkena wabak judge mental ini dan mintak dijauhkan dari terkene cebisannya.


اَللَّهُـمَّ إِنيِّ أَعوُذُ بِكَ مِنْ عَذاَبِ جَهَنَّمَ،وَمِنْ عَذاَبِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْـنَةِ الْمَحْياَ

وَالْمَماَتِ وَمِنْ فِتْـنَةِ الْمَسيِحِ الدَّجاَّلِ

"Ya ALLAH, aku berlindung kepada MU dari azab neraka jahannam, dan dari azab kubur, dan dari fitnah kehidupan dan kematian dan dari fitnah al-masih ad-dajjal."

...amin

0 comments: